Programy
W roku szkolnym 2025/2026
Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuścił do użytku
Program Wychowania Przedszkolnego Wydawnictwa ,,Mac-EDUKACJA"
autorstwa Wiesławy Żaba-Żabińskiej,Wioletty Majewskiej i Renaty Paździo.
Został on opracowany w oparciu o przepisy prawa oświatowego
oraz obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Program dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym od 3 do 6 roku życia:
-o harmonijnym i nieharmonijnym rozwoju,
-o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
-z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
-z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
-z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
-z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego,
-z opinią o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.
Program wychowania przedszkolnego opiera się na założeniach pedagogiki transgresyjnej,
która wyróżnia pięć form aktywności dziecięcej: społeczną, językową, poznawczą, artystyczną,
ruchową, zdrowotną, co z kolei odnosi się do ośmiu kompetencji kluczowych:
w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,w zakresie wielojęzyczności, matematycznych,
w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, cyfrowych,osobistych,
społecznych, w zakresie umiejętności uczenia się, obywatelskich,
w zakresie przedsiębiorczości,środowiska i ekspresji kulturowej.
Prezentowane kompetencje kluczowe to połączenie wiedzy, umiejętności
i postaw odpowiednich do sytuacji i aktywności dziecięcej.
Źródło aktywności dziecka stanowią jego potrzeby rozwojowe,
jednak żeby mogły być zaspokojone i przynosiły trwałe efekty,
należy uwzględnić organizację warunków kształcenia oraz formę i metody pracy
a także zasady i sposoby diagnozowania dzieci .
Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka
a przede wszystkim podmiotowe podejście do dziecka, które ma swoją tożsamość
i prawo do odmienności, ma również prawo dążyć poprzez podejmowanie różnych form aktywności
do nabywania doświadczeń ale przede wszystkim do samodzielnego ich kreowania.
Podmiotowe podejście do dziecka na etapie wychowania przedszkolnego jest pierwszym krokiem
do kształcenia kompetencji kluczowych, co pozwoli dziecku na osiągnięcie własnych celów
na kolejnych szczeblach edukacji.